Turtips: Steinen på Fluren

FlurenDen store steinen på Fluren tilbyr en flott utsikt, en fin plass for klyving og klatring for små apekatter, og et flott sted å sitte og spise nista. Turen opp gjennom mange klimasoner og ulike biotoper er fin.

Den merka stien opp fra Storligrenda starter rett øst for husveggen på Bortistu, med stien langs det flotte steingjerdet. Akkurat der stien starter, henger det en beholder med brosjyrer som viser kulturstier og -minner som vertskapet på Bortistu har merket opp med skilt og blå merker.

Stien oppover lia er også merket og lett å finne. Den går først gjennom kulturlandskap, så gjennom frodig og blomsterrik bjørkeskog og forbi blomsterfylte enger. Så blir det langsomt mer og mer høyfjell etterhvert som stien går oppover langs Veslebekken, inntil en når snaufjellet oppe ved den enslige hytta på kanten som er skiltet Egilbu.

Merka sti

Opp dit er det litt bratt og tungt å gå, men videre innover går det lettere på sti merket med røde prikker. Stien er merka av hytteforeningen. Følg stien opp til sadelpunktet på Fluren, og gå til venstre langs ryggen opp til toppen av Fluren, 1168 meter over havet. Her er det ingen sti, men det går nok bra det også.

Mange av hyttefolkene kan også starte fra den store myra på toppen av Krokåtveien. Her har Dahle ryddet en sti som begynner i en lysning fra det vestre, øvre hjørnet av myra. Stien er ikke merket, men likevel ganske tydelig gjennom krattskogen.

Vel oppe av ørderkrattet krysser du først den blåmerka stien som går til Liaflatløa (vises ikke på kartet), og så den til Kvannflatløa, men ikke følg disse. Hold stø kurs oppover inntil du kommer på noen flate myrer. Da følger du dem flatt bortover mot Veslebekken og treffer stien fra Bortistu der. Det er ikke noe poeng å gå i terrenget lenger opp enn de myrene.

Valgfri returvei

Du kan gå ned igjen samme vei, eller du kan følge merkastien ned gjennom Halsbekkdalen til Halsen. Det er også veldig fint å gå utafor sti vestover ned til Storbekken, og følge Storbekken fra den meandrerer seg over flate myrer og så får mer og mer fart ned mot fossen. Fra fossen er det merket sti ned til Bortistu.