Turtips: Bålplassen ved Sandbekken

Stien langs Sandbekken har vært nevnt som et mulig transportstrekk i flere andre turforslag, men her er det den stien som er målet.

På toppen av den tørre ryggen som går rett vest for Sandbekken ligger det en hyggelig bålplass. Det kan være et fint og lettgått mål i seg selv å gå til benken og puste ut, eller en kan fyre opp bålet og grille norsk turtradisjonskost.

Start med å gå stien fra Storli mot Bårdsgården og Vassenden. Den følger skiløypetraseen opp flere myrer, og går opp ei siste bratt kneik før det flater ut oppe i bjørkeskogen. Stien går der temmelig flatt i en åpen gate i skogen, og der den går litt ned igjen så treffer den en kryssende sti fra Grasdalen og Hesjingveien. Ta den stien til venstre, og gå oppover langs den bjørkekledte ryggen. Et stykke oppi krysser stien Sandbekken, og det er et fint sted å slukke tørsten.

Etter Sandbekken er det bare en liten kneik igjen før en kommer opp i åpnere landskap med myrer og tørr-rabber. Følg rabbene videre noen hundre meter til, og der ligger bålplassen og benken til fri avbenyttelse.