Turtips: Kvannflatløa

Kvannflatløa må vel være det mest idylliske stedet i Storlidalen, tror jeg. Stor takk til Leif Helmersen på Bortistu som har vedlikehold løa og som lar oss få ta en rast i solveggen.

Bortistu bruker løa til overnatting og turmål for sine gjester.Spesielt på seinsommeren er dette en fantastisk tur. Blomsterprakten oppover langs stien og oppe på selve Kvannflata kan gi enhver blomsterelsker åndenød. Se spesielt etter snøsøten som er så tindrende blå. Det blir noe oppoverbakke, så andre kan også bli litt tungpusta, men det er god sti og ikke bratt.

Gå blåmerka sti fra Bortistu, langs steingjerdet, over jordene og opp gjennom bjørkeskogen. Etter en sikk og en sakk i skogen kommer du til en eng på venstre side, og på toppen av den går det en merka sti opp til høyre, skiltet til Kvannflatløa. Derfra kan du ikke gå feil. Stien går gjennom en fantastisk flott, åpen bjørkeskog med et vell av blomster. Kanskje finner du også en kantarell.

Du kan gå tilbake samme vei, eventuelt fortsette stien østover på Kvannflata (fremdeles blåmerka), forbi Liagarden (et steingjerde), over noen myrer og bort til den stien som går parallelt med

Sandbekken. Den stien treffer du ved en hyggelig bålplass, og den kan du følge den langs en tørr rygg nedover mot skiløypa. Også her er det åpen og trivelig fjellbjørkeskog.

Akkurat der stien kommer til hovedskiløypa, kan du velge mellom å gå langs skiløpa, eller tvers over og følge den idylliske stien videre nedover bjørkeskogen ned mot Hesjingdalsveien. Gressbakkene og den lille dalen rett nedenfor skiløpa er også et av Storlidalens mest idylliske steder (etter Kvannflata). Stien er god og lett herfra og ned til Hesjingdalsveien, som du kan følge ned til Fylkesveien.

Turfakta: Lengde 1.7 km  opp  til Kvannflatløa, 3.3 km tilbake om Sandbekken, høydeforskjell: fra 600 til  900 moh, tid: 2 timer opp og ned snareste vei, 2t40min om Sandbekken.