Turtips: TT-stien til Tovatna

Stien innover mot Tovatna går over eller langs en rekke langstrakte svaberg.

Skal du raskt opp til Tovatna, er det ingenting som slår en sykkeltur langs kraftutbyggings-veien. Men hvis du er mer ute etter naturopplevelse underveis, da er turistforeningen sin sti det beste alternativet.

TT-stien starter til venstre i den siste slake høyresvingen i fylkesveien før Storli, like ved mobilmasta. Det er skiltet, men det kan være lett å overse fordi det er litt gjengrodd. Stien er rødmerket. Den går først over brua som krysser Lona og så til høyre mot vest. Derfra er det ingen stier du kan gå feil.

Etter brua går stien først gjennom bjørkeskogen, men den kommer snart opp på noen svaberg som ligger på noen lange rygger med flotte furuer på, det er ganske særpreget, og lett og gå.

Så må en inn i skogen for å krysse Kjortbekken (en fin plass for litt kald drikke?). Derfra bærer det ganske raskt opp på det flotte, åpne landskapet med langsgående knauser. Oppe på høyden får du den mest spektakulære utsikt over mot Innerdalen.

Det er mange fine rasteplasser langs stien mot Tovatna.

På vei nedover mot Tovatna finnes mange lune smådaler og tørre knauser som egner seg til nistepause. Turistforeningsstien kommer ned til veien nede ved kraftinntaket.

Det går helt fint å gå tilbake samme vei. En kan også gå veien tilbake til Storli. Det er jo lettere å gå, men mer monotont.

I løpet av 2010 er det kommet en forbindelse mellom Storligårdene og TT-stien. Den starter ved infotavla ved Storli Gard (den gule gården i Storligrenda, også kjent som Negard) og går langs jordet ned mot Lona. Det går ny bru over Lona, og det er stokker å gå på over myra slik at en kommer seg tørrskodd opp på TT-stien.

Turfakta:

Lengde: 4,2 km fra fylkesveien til Tovatna, én vei.

Høydeforskjell: Fra 600 meter over havet til cirka 800 meter over havet.

Tid tur/retur: 3 timer og 30 minutter.