Turtips: Jettegrytene i Lona, juving ved Egga

Jettegrytene kan være dannet av steiner som ble dratt med i virvlene i elvestrømmen.

Vi er nå kommet fram til Del 2 i artikkelserien som vi har kalt «Korte og lette fjellturer i Storlidalen». Nå tar vi turen til jettegrytene i Lona, og vi prøver oss på juving ved Egga.

Les videre, så finner du ut hva dét betyr.

Rett før brua hvor veien fra Storli Gard til Tovatna krysser Lona, peker det et skilt opp til høyre til «Jettegryter». Det er en liten sti som går cirka 100 meter oppover skogen langs elva.

Merkelige jettegryter

Jettegrytene er merkelige, runde groper i svabergene som er synlige nå når vannstanden i Lona er redusert på grunn av kraftutbyggingen. Teorien er at grytene ble dannet av at steiner som ble dratt med rundt av virvlene i elvestrømmen og slipte til runde hull.

Det er spesielt myk stein akkurat i dette område, med mye kleberstein, og det har nok bidratt til at jettegrytene er blitt såpass tydelige.

Det er mye spennende terreng å se like i nærheten av hyttegrenda i Storlidalen.

Hvis en går enda 100 meter oppover den nesten tørrlagte Lona, kommer en til inntaksdammen til kraftverket. Det er ingen sti akkurat langs elveløpet, så her blir det ren explorer-virksomhet. Inntaksdammen er hverken pen eller interessant, men det kan være greit en gang å ha sett med egne øyne hvorfor det er så lite vann i Lona nede i Storlidalen, når den er så frisk og fjåg lenger opp mot Lontjønna. Fra inntaksdammen går alt vannet i tunnel ned til Driva kraftverk ved Gjøra i Sunndalen, hvor det møter vannet fra Tovatna og Gjevillvatnet.

Ruin til utforskning

Hvis du først er i explorer-humør, kan du gå i elveløpet tilbake mot veien, under brua og fortsette videre nedover mot den forhenværende fossen ved Egga. Her er det knauser og kulper som må forseres, og det er super utfordring for små og ivrige gutter og jenter. Selve fossen er nok for bratt å forsere i elveløpet, men det er heldigvis mulig å gå på høyre side av elva ned det bratteste.

Jettegryte-kart

KartforklaringNedenfor fossen er det en ruin etter et kraftverk eller mølle som det kan være spennende å utforske.

Å juve

Det er kjempeartig å følge en elv på denne måten, å juve! Vi snakker naturligvis ikke om borgerlig tur med pensko her. Dette er mer en ekte oppdagelsesferd for små gutter og jenter i gummistøvler som har tørre sokker hjemme.

Du kan velge hvor langt du vil følge elva. Når som helst kan du ta av til venstre, opp på den store flate kraftverksfyllingen, og derfra er du lett retningen tilbake til veien og til Storli.