Turtips: Den frodige Grasdalen

Her er Del 3 i artikkelserien som vi har kalt «Korte og lette fjellturer i Storlidalen»:

Jeg vet ikke om dette turmålet egentlig heter Grasdalen, men jeg synes det er et passende navn.

Det passer så godt fordi det er en grønn og frodig liten dal med åpen bjørkeskog, og skogbunn dekket med nydelig høyt gress. Om høsten blir dette gresset gult og vaiende, og er veldig flott.

Dalen ligger like oppunder skiløypa til Bårdsgården, og kan lett nåes derfra. Her beskriver jeg en liten tur som starter ved fylkesveien i stedet for i Storligrenda, som vi har som startsted for de fleste turtipsene).

Like ved postkassestativ B langs fylkesveien går det en hyttevei oppover lia. Veien har en bom som er merket Hesjingveien. Dette er veien opp til Thorvald Storli sin hyttetomt-teig.

Denne veien går jamt oppover, og passerer en stor, flat myr før den fortsetter videre oppover i store svinger. Når den har passert alle hyttene, går den opp en lang høyresving, og svinger så til venstre igjen. Akkurat i venstresvingen har Thorvald Storli lagd en krysning over bekken for ATV-en sin, og der krysser du også, og følger en god sti østover og oppover.

Stien passerer en kjempeflott furu som kan egne seg til litt klatring.

Stien går videre, krysser en liten bekk og går opp ei kneik. Fra toppen av denne kneika er det jeg kaller Grasdalen, og der er det like idyllisk uansett hvor du stopper.

Stien forstsetter enda et par hundre meter oppover før den treffer skiløypa.